Graves Sjukdom/Giftstruma/Hypertyreos

Jadu. Denna sjukdom finns i många namn men det är väl som man säger, kärt barn har många namn...

Vad vi nu ska kalla denna sjukdom styr just för tillfället min kropp. Min kropp gör inte mer än vad den klarar av och gör jag något som min kropp tycker att den inte klarar av så säger den stopp genom att jag får hjärtklappningar eller att jag svimmar. För att ta något exempel så anser min kropp att jag inte kan stå upp och laga mat utan jag måste sitta på en stol vid spisen, och jag lagar ingen avancerad mat ska jag säga er, jag måste sitta ner och tömma diskmaskinen, när jag går en 20 minuters runda med hundarna så kan det vara som så att jag måste stanna mellan 5-10 ggr för att klara av promenaden.

Nu undrar folk säkert hur jag klarar av att vara i stallet och det undrar jag med men jag kommer mer ingående på det..

Hypertyreos: är ett jobbigt ord och det innebär att man har för hög ämnesomsättning, det innebär att jag har för högämnesomsättning med andra ord.. Jag tänker inte gå in på alla olika prover som man tar för det är för komplicerat och då måste jag sitta och fråga min mamma men det orkar jag inte. Det enda jag vet är att ett prov som heter T3 som mäter det aktiva sköldkörtelhormonet och där MAXvärdet får vara 5 och när det upptäcktes på mig att jag led utav detta var att mitt värde låg på 40, vilket innebär att min ämnesomsättning var 8 ggr för hög, vilket är ganska mycket.

Giftstruma: Innebär att man har en inflammation på sköldkörtlen som sitter i halsen, precis ovanför nyckelbenen sitter den. Min sköldkörtel syns jätte väl för att den är inflammerad och det ser ut som att jag har en bulle i halsen ungefär. (: Med giftstruma riskerar man att ögonen kan ploppa ut, det låter hemskt men det är sanningen, inte så att ögonen blir hängande men det tror jag ni fattade, men som på en chockad teckand figur ungefär. Så kan jag se ut och jag har redan fått en ögonreaktion som det så vackert heter.
Mina ögon har inte påverkats jätte mycket men det kan bli värre om man inte lugnar ner min sköldkörtel snabbt.

Jag äter medicin för att "slå ut" min sköldkörtel och sen äter jag även en annan medicin som gör att jag kan styra min ämnesomsättning själv.

Graves sjukdom: Graves är alltså giftstruma och Hypertyreos ihop, det är det som alla läkare säger att jag har. Jag själv struntar i vad det heter jag vill bara bli av med skiten.


Har har ni en vääääldigt fortkortad verison av det jag lider av men men!

Bilderna från när jag låg inne första gången i maj 2008

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback