Foder

Jag tycker att det är en djungel att hitta rätt foder för sin häst. Man vet inte riktigt vem man ska lita på. För ringer man foderföretagen så rekommenderar ju dem enbart sitt egna foder och sådär.

Jag tycker det är skitsvårt verkligen. Jag skulle vilja testa Kookaii på ett havrefritt alternativ men är inte villig att betala 230 kronor för 25 kg som jag sedan gör åt på 12 dagar, inte helt okej i mina ögon. Just nu äter Kix Krafft Grund och funkar okej på det, dock är det som så att när hon blir ståendes så exploderar hon, vilket är ganska jobbigt får då är det nästintill som så att man inte vill att hon ska vila för att man vet att kampen kommer dagen efter sen.

Jag pratade med Kraffts foderrådgivning idag och sa att vårat grovfoder var så pass bra att om jag vill så kan jag minska kraftfodergivan och inte behöva ge henne så mycket för att det täcker upp allt som behövs iaf. Dock så tycket hon att jag skulle öka grovfodergivan med 4kg och då skulle det vara en perfekt foderstat..

Kookaiis foderstat just nu:
10kg hösilage om dagen.(en ganska liten mängd med tanke på hennes storlek)
1 kg betfor om dagen
2kg Krafft Grund om dagen, dock inte nu när hon inte är helt igång.

Foderstaten som Krafft vill att jag ska ha:
14kg hösilage om dagen
1kg betfor om dagen
2kg Krafft Groov Sensitive om dagen.

Då tycker de att den skulle vara perfekt, men jag vet inte.


Tips någon?




Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback