Dagens ridpass

Nu är Kookaii igång igen efter sin skada och sin tappsko.

Idag blev det ett pass på banan och Kookaii skötte sig kanon!

Började med att skritta fram länge och tog mig verkligen tid att få henne varm i hela kroppen och gjorde öppna,sluta,skänkelvikningar och voltarbete. Kix var mjuk från första början och hon var taggad till tusen på nästa uppgift, hon sökte sig hela tiden efter nya uppgifter och var riktigt taggad till arbete idag, så skönt!

Efter att jag skrittat i 45 minuter så började jag att trava och då gjorde jag samma sak i traven och hon gick så jäkla bra! Hon lyssnade på minsta lilla hjälp och var allmänt alert på mig. Vi red över bommar också och jäklar vad hon släppte fint i ryggen och trampade på med den lilla baken, hon var kanon fin och i slutet så red på jag en ganska liten åttvolt med en cavaletti i mitten av volten, hon blev riktigt mjuk och fin i båda sidorna och det känns kanon!
Så när hon gjort vad jag bett henne om så avslutade jag ridpasset och skrittade ut i skogen i 30 min.

Folk undrar säkert varför jag inte galopperade men jag har fått lära mig att när det går bra så ska man sluta och ge sig där. Annars blir det ju lätt tråkigt och enformigt för hästen, hon gjorde allt jag bad henne om utan tjafs och då är jag nöjd. Hon brukar annars stressa lite efter galoppen och då är man tillbaka på ruta ett med henne för att då är hon lite stissig och nervig och när hon gick så jäkla bra i travarbetet så räckte det med de :)

/E.



Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback