Bett?

Bett är en hel vetenskap, det finns inte bara ett bett som passar alla hästar.. (tyvärr)
Det finns ju tusentals bett med olika funktioner till tusen, vissa bett gör att hästen inte kan lägga över tungan över bettet, andra är så skarpa så att hästen inte ens borde kunna gå fram på dem(MIN ÅSIKT)
Vissa bett är mjuka, av gummi, med koppar, fasta bettringar, lösa ringar, kopparringar i bettet, gummibett med äppelsmak, gummibett med kopparringar i mitten, bett med kedjor, bett med flera ringar, bett där du ska ha två tyglar, bett där du ska ha ett delta för att bettet inte ska bli så skarpt.

Detta är en hel vetenskap för mig, alla säger olika och så håller det på.
Jag tänkte jag skulle berätta vad jag föredrar och vilka bett jag använder/använt på mina hästar :)

Vad jag tycker&föredrar för bett:
Jag tycker först och främst att hästen ska gå bra på bettet inte bara för att det ska vara lätt för ryttaren att rida, hästen ska trivas på bettet, svårare än så är det inte! Är det så att ryttaren inte kan rida på annat bett för att klara av hästen gör dig då av med hästen och lär dig rida! Sen finns det ju vissa hästar som trivs jätte bra på "skarpa" bett och då ska man ju givetvis ha det.
Jag föredrar att rida på så mjuka bett som möjligt, visserligen har jag inte haft någon häst som behövt skarpa bett så jag har väl kanske tur. Jag har faktiskt aldrig ridit på ett skarpt bett.. Eller det beror ju på vad man klassar som skarpt bett..?
Jag har alltid fått lära mig att det är ryttaren som avgör hur skarpt bettet blir, om du har en häst som går på pelhambett och ryttaren är jätte mjuk i handen och en annan ryttare som rider på tredelat bett men är jätte hård i handen, vad är då skarpast?

Vad jag använder/har använt:
Kookaii byter jag bett på och då använder jag mig av eggbett, novabett, gummibett med stång och fasta ringar, och hackemore. Hon går kanon bra på alla bett förutom att hon blir lite framtung i dressyren&markarbetet på hacket.
Är även sugen på att köpa ett fullcheek bett som Kix gick på när jag provred henne och det gick kanon!

Oj, det blev ett långt inlägg. Men nu har jag sagt min åsikt! Kom med kommentarer nu för fasen!


/Elin

Kommentarer
Emma

När det kommer till bett så delar jag faktiskt din åsikt. Känn på den du ;)



Blogg: http://claessonslife.blogg.se/
2011-06-01 @ 21:11:35
Anonym

du är totalt mentalt efterbliven, har aldrig stött på en 20 åring som e så omogen som du är. och din gälla röst som skär sönder öronen på mej.. ush!!

hemska människa.



2011-06-02 @ 21:14:40
Noomie

Moget(:



Blogg: http://lexx.blogg.se/
2011-06-03 @ 10:07:19
Emma

Ska jag säga min åsikt så behöver ingen häst bett, speciellt inte skarpa bett. Det är människans påhitt eftersom att människan inte klarar av hästen.



Men om hästen däremot trivs med bettet den rids på är det en annan femma, men hur som helst, anledningen till att du aldrig råkat ut för någon häst som behövt något skarpt bett beror helt enkelt på att det inte existerar några hästar som behöver skarpa bett.



Jag håller med dig om att det är ryttarens hand som avgör hur skarpt bettet är, men det finns undantag, det finns bett som inverkar negativt och som är skarpt oavsett hur mjukt och löst man tar i tygeln.



Fin blogg btw =))



Blogg: http://armonios.blogg.se/
2011-06-18 @ 15:17:27




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback