Självdestruktiv häst?

Som ni alla vet så är min häst väldigt skadebenägen, hon lyckas med det mesta. Sånt man trodde var omöjligt kan min häst lyckas med. :)


Nu är det som så att Kookaii har lyckats få två sår på vardera insida av bakbenen, upp emot juvret..
Ett av såren har läkt jätte fint är rosa och med en fin skorpa, det andra däremot ser ihop läkt ut också, det är en skorpa men det är som en knöl under skorpan, hon är lite öm men inte halt. "Knölen" känns inte jätte hård men inte heller mjuk, jag hoppas verkligen inte att detta är en böld som är inkapslad för då är vi tillbaka på noll igen med ridningen för att då blir det penicillin igen!

Om vi ska prata om roligare saker så red jag för första gången på väldigt länge ett relativt hårt markarbetspass på banan idag, jag fuskade dock lite med en graman för att hjälpa henne att jobba rätt och inte gå och titta på fåglar och för att jag ska slippa pilla så mycket med henne, hon skötte sig fint men var något springig i traven. Hon har tappat så oerhört mycket muskler i sin redan dåliga rygg så hon orkar inte riktigt bära sig längre och tycker det är så jäkla kämpigt att göra det och därför hjälper jag till med graman.. Det blev bara skritt & trav idag då vi inte börjat galoppera än för att underlaget inte har känts helt okej, men så fort det börjar göra det så blir det andra bullar!
Vi har ju iofs ett fält att rida på men det känns ju inte optimalt att börja med att galoppera där när det ska vara lugn och sansad galopp så att jag sitter kvar liksom!


Och på tal om inget annat så har Jessica i mitt stall tagit hem världens sötaste gulligaste föl som är sååå mysig, jag dör! Man får inte mycket gjort när hon står i stallgången alltså.. ;)
Min dam hatar detta lilla föl dock, lilla fölis eller Saga som hon kallas skulle släppts ihop i den stora hagen med alla andra ston förra helgen men det gick ju sådär då min monsterhäst tyckte att det var hennes plikt att försvara alla andra hästar i hagen och därför jagade iväg denna lilla krabat ifrån alla.
Idag har dem fått hälsa på varandra i grimskaft och det gick ju sådär, jag gav Kix väldigt långt grimskaft för att jag vet att hon ALLTID slår med frambenen när hon hälsar på en annan häst och idag var inget undantag så det gjorde hon idag med dock så hade jag jätte henne för långt grimskaft så när hon slår iväg med sitt framben så slår hon väldigt högt och fastnar i grimskaftet.. Det var bara att släppa damen och sen försöka fånga in min självdestruktiva häst som till slut kom när hon insåg att grimskaftet slutar att jaga mig om jag står still och låter min matte fånga mig.

När jag väl fått tag i mitt monster så fick de hälsa en gång till dock var Kookaii inte speciellt förtjust i detta så hon bara stod och la öronen bakåt och sa ungefär "Kom inte hit din snorvalp!!" Sagt och gjort så höll sig Saga på avstånd, det var ganska lungt och till slut släppte vi dem på ridbanan för se om hon fortsatte att jaga skräck i Saga. Det ska tilläggas att Saga visar väldigt mycket underlägsenhet så fort hon hälsar på en annan häst, hon står och tuggar mot den andra hästen och flyttar sig snabbt om de äldre hästarna inte är nöjda!
Vi släppte dem och Kookaii börjar med att lukta på massa annat och Saga vill bara pussas med oss människor, sedan bar det iväg. Kookaii ställde sig ut med staketet som går mot hagen där hennes kompisar fanns kvar och sprang enbart på den långsidan! Saga försökte komma med och säga hej men fick inte riktigt tillåtelse av Kookaii. Kookaii jagade dock inte Saga längre och det är framsteg! Woop woop!

Det blev ett långt inlägg och väldigt mycket olika saker skrivna men ni få som läser får stå ut!

Ha en trevlig heeelg gott folk!


image description

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback